לכל שוחרי האגודה שלום.

2023 הולכת ונרשמת כשנת משבר, והפעם, 50 שנה אחרי יום הכיפורים, נשברה האשליה שלקחי יום הכיפורים נלמדו. הכאב על ההרוגים והחטופים מגיע לכל בית בישראל, כל אחד מאיתנו מכיר חברים, מכרים וקרובי משפחה שנפגעו. אנחנו עומדים בפני תקופה ממושכת של אי ודאות, ומנסים לקיים את שגרת החיים. ממחדל השישה באוקטובר 1973 נזכור מעתה את מחדל השבעה באוקטובר 2023, שהבהיר לכולנו שלפרויקט הציוני יש רק פרספקטיבה אחת שתאפשר לו לשרוד: סיום הסכסוך, והסיום ההולך ומתרחק.
אירועי אוקטובר נקשרים לאירוע המתגלגל מראשית השנה, וגם לו לא היה אח ורע בתולדות המדינה. היו בעבר אירועי מחאה, מאבקים בין הרשות המבצעת והשופטת ובין קבוצות ושבטים בישראל, אבל 2023 תיזכר כשנה שבה כל אלה התגבשו לאירוע עוצמתי מתגלגל, שחשף קצות קרחון רבים ולא רק בנושא המשפטי. גם כאן משמשת השפה שחקן מרכזי.

הקהילה הבלשנית, שאמונה על עומק מחקרי ודיוק, יודעת גם לחקור כראוי אירועים מתגלגלים, ובעקבות זאת יצא בראשית 2024 גיליון מיוחד, שכבר מצטברים בו מאמרים מגוונים ורבי עניין בנושא. למרות טווח הזמן הוא יתייחס גם לאירועי הימים האלה.

2024 מתקרבת, ובה יתקיימו שני כנסים (לפחות) של האגודה או בהשתתפותה. הכנס השנתי ייערך בחודש יוני באוניברסיטת חיפה. בחודש מרס נשתתף בכנס בין-לאומי על שפה ומקומות, בשיתוף פעולה עם אגודת איל"ש ומכללת לוינסקי-וינגייט. ההצעות הרבות לכנס נבדקות ונשפטות, והציבור מוזמן מעתה להירשם לכנס.

שנדע ימים טובים, ימים של שיח קשוב, מנומק והוגן.

ד"ר רוביק רוזנטל,
נשיא האגודה

לקריאת האיגרת במלואה, לחצו כאן >>