מזמור לדוד: מחקרים בלשונות היהודים

ספר שנכתב לכבודו של פרופ׳ דוד בוניס, בעריכתן של קטיה שמיד, אורה (רודריג) שורצולד ועפרה תירוש-בקר, בהוצאת Editorial CSIC.

הספר "מזמור לדוד" מאגד עשרים ושישה מאמרים שנכתבו על ידי חוקרים מובילים בלימודי יהדות ולימודים לטיניים מהאוניברסיטאות וממרכזי המחקר המובילים בישראל, באירופה ובארצות הברית. תרומתו של הספר מתמקדת בשפות, בספרות, בתרבויות ובהיסטוריה של תת-הקהילות היהודיות הגדולות על המגוון העשיר שלהן.

המחקרים באנגלית עוסקים במגוון נושאים לשוניים וספרותיים הקשורים בשפות היהודיות, בעיקר ביהודית-הספרדית (לאדינו). כמו גם ניתוח לשוני של יהודית-ספרדית תוך התמקדות בתופעות דיאכרוניות וסנכרוניות, בחינה של ז'אנרים ספרותיים מגוונים בלאדינו, כגון: משלים, כתבי רבנים, עיתונות, זיכרונות, כתיבה היסטורית, יצירות פיוטיות ומוזיקה, בלדות, יומני מסע ודרמה עכשווית, ומחקרים על שפות יהודיות אחרות המדוברות בקהילות היהודיות ברחבי האזורים דוברי ספרדית-יהודית (סלוניקי, וינה, בלגרד, טטואן ואחרות).

שישה המאמרים בעברית עוסקים בעיקר בהיבטים לשוניים של יהודית-ספרדית ויהודית-ערבית. בין הנושאים הנחקרים הם: ההשפעה על השפה היהודית-ערבית בצפון אפריקה, השימוש במונח "חכיתיה" לציון שפתם של יהודי מרוקו, סוגי הווריאציה ביהודית-ערבית, מילים זרות בכתבים עבריים ויידיים, השימוש בלאדינו בתקנון אגודה יהודית בעיר הטורקית אדירנה במאה ה-19, וחשיבותם של בתי הדפוס היהודיים בסלוניקי, יוון.

שישה מאמרים שנכתבו בספרדית העוסקים בחקר יהדות ספרד מציעים מגוון רחב של נקודות מבט על הלשון והתרבות של יהודי ספרד, למשל דרך ניתוח לשוני של תופעות דקדוקיות בלאדינו, מחקרים ספרותיים על "קופלאס" (שירים קצרים) בלאדינו, שחוברו לכבוד חג פורים ומתייחסים לתכנים היסטוריים ותנ"כיים. כמו כן, בחינה של כתבים היסטוריים בלאדינו המתארים את קהילת יהודי קונסטנטינופול (איסטנבול של היום). חינוך ותרבות במרוקו דרך שפות ובתי הספר של יהודי מרוקו. ניתוח של ויכוח היסטורי שהתנהל בעיתונות על ההבדלים בין עדות הספרדים והאשכנזים, כפי שבא לידי ביטוי בעיתונים בלאדינו וביידיש ועוד.

מאמרים אלו נאספו לספר שמוקיר את פועלו של פרופ' דוד מ. בוניס מהאוניברסיטה העברית בירושלים, חוקר מוביל בנושאי לשון וספרות ג'ודזמו (או לאדינו) וחקר השפות היהודיות, לרגל יום הולדתו השבעים.

עוד על הספר >>